Cikkek

Életmód-tanácsok menopauza (klimax) idejére

Szerző: Organikus Egészség Egyesület

A menopauza, más néven változókor vagy klimax elkerülhetetlen része a női életnek. Mégis szinte tabutémának számít, emiatt sok hölgy nem is tudja sajnos, hogy milyen változásokkal jár ez a teljesen természetes folyamat. Mire érdemes odafigyelni, milyen kellemetlen tünetek jelentkezhetnek? Hogyan enyhíthetők ezeket a panaszokat? Cikkünkben erről írunk bővebben!

Nem betegség!

A menopauza korszaka alatt fokozatosan leáll a petefészkek működése, a menzesz szabálytalanná válik, majd végleg elmarad. A klimax 45 éves és 50 éves kor között zajlik le leggyakrabban. Fontos tisztában lenni vele, hogy ez egy teljesen természetes biológiai folyamat, amely ugyanúgy nem tekinthető betegségnek, mint a terhesség.

Ennek ellenére a változókor testileg és lelkileg is megterhelő, olyan hormonális változásokkal jár (pl. csökkenő ösztrogén- és progeszteronszint), melyek kellemetlen tünetek sorát válthatják ki. Ezekre adunk tippeket, hogyan lehet őket elviselni könnyebben!

Hőhullámok

Oka a feltételezések szerint, hogy a csökkenő ösztrogénszint hatására a hipotalamusz – mely az agy testhőmérséklet szabályozásért felelős területe, – tévesen úgy érzékeli, hogy túlhevült a test. Ez reakciók láncolatát indítja el: a szív gyorsabban kezd verni; a bőrhöz közeli erek kitágulnak, így fokozva a véráramlást és vele együtt a hőleadást, az izzadságmirigyek pedig aktiválódnak.

Ami segíthet:

  • Megfigyelni, van-e valami ami kiváltja, pl. csípős ételek, koffein, alkohol, stressz. Ha igen, azt próbáljuk elkerülni!
  • Legyen Önnél mindig víz, igyon gyakran hideg vizet, figyeljen a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre!
  • Rétegesen öltözzön, hogy neki tudjon vetkőzni, ha kell!
  • Figyeljen a súlyára – túlsúlyos nők általában rosszabbul viselik a hőhullámokat, kutatások szerint a testsúly csökkentésével enyhíthetők is a hőhullámok.

Vizelési problémák

Az alacsonyabb ösztrogénszint okozhatja a húgycső elgyengülését. Emiatt jelentkezhet inkontinencia, vizeletcsepegés, gyakori vizelési inger.

Ami segíthet:

  • A koffein és az alkohol irritálja a húgyhólyagot, tovább rontva a vizelési gondokon. Ezeket lehetőleg kerülni kell!
  • Tornáztassa a medencefenék izmait, erősítse őket, végezzen rendszeresen Kegel-gyakorlatokat! Ezek minden életkorban rendkívül fontosak az inkontinencia megelőzésében és kezelésében.
  • Ha túlsúlya van, szabaduljon meg tőle! A plusz súly extra nyomást gyakorol a húgyhólyagra és a környező izmokra.
  • Fogyasszon rendszeresen tökmagot, vagy tökmag-kivonatot, mivel kutatások szerint ez segíthet a hólyag gondokon.

Hüvelyszárazság és fertőzések

Az egyik leggyakoribb, minden harmadik nőt érintő probléma klimax alatt a hüvelyszárazság. Az ösztrogén segít fenntartani a hüvelyváladék termelését, de ahogy lelassul a termelése, úgy csökken a hüvelyváladék mennyisége is. Ezáltal a hüvelyfal szárazabbá és vékonyabbá válik, ami viszketéssel, égő érzéssel és fájdalommal járhat. Fájdalmas lehet a szex is ettől, valamint a fertőzések is gyakoribbá válhatnak.

Ami segíthet:

  • Hüvelyhidratáló krém. Vény nélkül kapható, segít a hüvely ápolásában, a hüvelyszárazság és az ezzel járó kipirosodás, égő, viszkető érzés megelőzésében.
  • Síkosító. Akárcsak a hidratáló krém, vény nélkül beszerezhető. Szex közben megkönnyíti és kényelmesebbé teszi az együttlétet, ezzel megelőzve a szárazság miatti hámsérüléseket.

Hangulatingadozás

Érzelmi hullámvasúton érezheti magát, akinek hangulatingadozásai vannak. Egyik pillanatban tökéletes jókedv, a másikban már ingerlékeny vagy szorongó állapot. Oka a hormonszintek ingadozása a szervezetben, az ösztrogénszint csökkenésével párhuzamosan ugyanis a neurotranszmitterek – dopamin, norepinefrin és szerotonin – képződése is csökken. A szerotonin a boldogságért és jó közérzetért felelős, hiánya hozzájárul a hangulatingadozásokhoz, de a szintén sokszor előforduló változókori depresszióhoz is.

Ami segíthet:

  • Pihenje ki magát, napi legalább 7-8 órát aludjon! Fáradtan sokkal gyakrabban lesz szomorú, ingerlékeny.
  • Sportoljon rendszeresen! A testmozgás fokozza a boldogsághormonok termelését, feltölti energiával és oldja a stresszt!
  • Ne vállalja túl magát!

Alvásproblémák

A hormonok szabályozzák az alvás mintáját is. Csökkent progeszteronszint következtében nehezen megy az elalvás, gyakorivá válik az éjszakai ébredés. Az alacsony ösztrogénszint miatt jelentkező hőhullámok éjszakai izzadáshoz vezethetnek, ami szintén megnehezíti a pihentető alvást.

Ami segíthet:

  • A rendszeres testmozgás ezen is segíthet! Az alvás javításának egyik legjobb módja a rendszeres edzés, de fontos, hogy ne este, lefekvés előtt álljon neki, mert akkor felpörög és még nehezebben alszik el.
  • Lefekvés előtt igyon valamilyen meleg italt, például koffeinmentes teát vagy meleg tejet.
  • Mellőzze a kütyüket lefekvés előtt. Elalvás előtt már se monitort, se telefon kijelzőt, se tévét ne nézzen, mert a fényük bizonyítottan rossz hatással van az alvásminőségére.
  • Sötétítse be a hálót, nyáron ne csak a fényt, de a meleget se engedje be!
  • Feküdjön le mindig ugyan akkor minden nap és keljen is lehetőleg ugyan abban az időben reggelente, hogy ráálljon a szervezete. Nap közben ne szundítson, mert az az esti elalvás rovására mehet!

Oszteoporózis

Sok nőt érint a csontritkulás, mely szintén köthető a változókori hormonális változásokhoz. Az utolsó menstruáció utáni néhány évben nagyon sok nőnél felgyorsul a csontveszteség.

Ami segíthet:

  • Megint csak a rendszeres sport, súlyzós edzésekkel tarkítva.
  • Kalciumban és magnéziumban gazdag ételek fogyasztása.
  • D-vitamin pótlás.
  • Dohányzás és alkoholfogyasztás kerülése.

Összességében menopauza alatt is törekedjen a testi-lelki jó közérzet megteremtésére! Megfelelő táplálkozással, vitaminok és ásványi anyagok pótlásával, rendszeres testmozgással, és nyugodt pihenéssel, alvással támogathatja az egyensúly elérését!

 

Forrás:
draxe.com/5-natural-remedies-menopause-relief/
womenshealth.gov/menopause/menopause-symptoms-and-relief